Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z regatami i w przyszłości wziąć udział w eliminacjach do Mistrzostw Polski w klasie F5-M oraz docelowo wystartować w samych Mistrzostwach Polski w klasie F5-M, koniecznie powinieneś posiąść wiedzę jakie warunki musi spełnić Twój model.

Wytyczne zostały stworzone po to, żeby ujednolicić konstrukcję modeli startujących w zawodach i sprawić, że każdy będzie miał równe szanse na zwycięstwo.

Kadłub

Całkowita długość kadłuba wraz z osłoną dziobu może mierzyć maksymalnie 1 metr. Każdy uczestnik zawodów musi wyposażyć dziób swojego jacht w osłonę, która powinna być elastyczna najlepiej z gumopodobnego tworzywa. Konstrukcje wielokadłubowe nie mogą startować w zawodach.

Wszelkiego rodzaju miecze trymujące, czy wymienne balasty nie są dopuszczalne. Płetwa balastowa może mierzyć maksymalnie 38 cm licząc od najniższego punktu głównej wręgi do najniższego punktu płetwy. Materiał z jakiego zbudowany będzie nasz kadłub może być dowolny, choć zazwyczaj stosuje się włókno węglowe i poliamidowe.

kadłub jachtu

Maszt

Wysokość masztu może wynosić maksymalnie 170 cm licząc bez wiatrowskazu. Przekrój masztu może liczyć maksymalnie 2 cm. Materiał, z jakiego wykonane są maszt i boomy mogą być zbudowane z dowolnego tworzywa.

Żagle

Rozmiary żagli maja swoje granice tolerancji, proponuję zapoznać się z diagramem dostępnym na stronie http://radiojachting.pl/klasy. Obowiązkowo należy zastosować jeden fok i jeden grot a oba żagle powinny bazować na trójkącie pomiarowym. Głowice foka i grota na górze nie mogą przekraczać 2 cm szerokości.

maszt jachtu

Waga jachtu

Jacht w pełni otaklowany musi ważyć minimum 4 kg. Waga samego balastu powinna wynosić od 2,2 kg do 2,5 kg. Ster może ważyć maksymalnie 75 gramów.

Sterowanie radiem

Do sterowania naszym modelem możemy używać tylko dwa kanały. Jeden z kanałów powinien obsługiwać ster, drugi natomiast szoty foka i grota. Automatyczne sterowanie jest zabronione.

zdalne sterowanie żaglówkami

A jak z oznaczeniami?

Ponieważ jacht staruje w klasie F5 E – literką “E” powinien być oznaczony. Dodatkowo oczywiście literowe oznaczenie kraju i numer rejestracyjny.

Gotowi? 🙂

Żeby bardziej zachęcić, zobaczcie jak wyglądały jedne z Eliminacji do Mistrzostw Polski w klasie F5-E…