Dobrze skonstruowany kadłub jest niepodważanie istotną sprawą – to na nim spoczywa cała masa jachtu. Na budowę kadłuba jachtu żaglowego składają się: szkielet, poszycie i pokład.
Szkielet jachtu to agregat wszystkich elementów konstrukcyjnych, nadających mu kształt i stabilność. W połączeniu z poszyciem i pokładem stanowi o wytrzymałości kadłuba.
Elementy konstrukcyjne szkieletu kadłuba jachtu przedstawia poniższy rysunek:
- Stewa dziobowa – belka, z która w połączeniu ze stępką wpływa na wzmocnienie dziobu.
- Dejwud dziobowy – łączy stępkę i stewę dziobową, w celu wzmocnienia dziobu.
- Pokładniki – umocowane w poprzek burty, stanowi podporę dla pokładu.
- Dennik – belka wzmacniająca dno kadłuba.
- Jarzmo masztu – miejsce, w którym mocuje się maszt.
- Gniazdo masztu – miejsce docelowego zamontowania stopy masztu.
- Skrzynka mieczowa – stanowi miejsce w którym “mieszka” miecz.
- Wręgi – belki wpływające na sztywność poprzeczną jachtu i stanowiące o jego kształcie.
- Półpokładniki – stanowią podporę dla półpokładu.
- Stępka – centralna belka, znajdująca się na dnie kadłuba, stanowiąca podporę konstrukcji.
- Kątnica – wpływa na wzmocnienie konstrukcji w miejscach prostopadłych do osi symetrii jachtu.
- Wzdłużnik – element łączący wręgi – umiejscowiony od rufy, po sam dziób.
- Listwa odbojowa – element nałożony na łączenie laminowanych poszczególnych płaszczyzn składowych kadłuba, dodatkowo chroni burty przed uszkodzeniami zewnętrznymi.
- Pawęż – zakończenie kadłuba – pionowe, lub w lekkim skosie.
Poszycie – jest warstwą zewnętrzną – ściśle i szczelnie przylegającą do wszystkich segmentów składających się na konstrukcję kadłuba. Z biegiem czasu, kolejne sposoby na poszycie były mniej lub częściej stosowane. W przypadku drewnianych konstrukcji można spotkać różne rozwiązania poszycia kadłuba.
Poszycie stykowe – ciężkie poszycie szczelnie ułożonych, dociśniętych klepek.
Poszycie diagonalne – lekkie i całkowicie szczelne, składane z cienkich listw mocowanych z zastosowaniem płótna pod odpowiednim kątem.
Poszycie klinkierowe – z dociskanymi zakładkami, gwarantującymi szczelność – jedno z najstarszych rodzajów poszycia stosowanego do kadłubów.
Pokład – zewnętrzna ochrona kadłuba od góry. Zazwyczaj będąca pokrywą z solidnego drewna, metalu, sklejki, bądź materiału syntetycznego. Z założenia tworzywo powinno być wodoodporne i niezbyt ciężkie.
Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt zanurzenia jachtu RC w wodzie oraz wielogodzinne pływanie, nie będziemy mieć najmniejszych wątpliwości, że to od właściwej budowy kadłuba zależy szczelność konstrukcji oraz długi czas użytkowania jednostki pływającej.
3 lutego 2022 at 17:01
Prawdziwy z Ciebie talent i mistrz pióra z ogromną łatwością przekładasz myśli na słowa… trzymaj tak dalej, dbaj i pięlęgnuj swego bloga… Skąd czerpiesz tak ciekawe inspiracje ?