W poprzednim wpisie przeczytać mogliście o tym, jak ważna jest właściwa konstrukcja szkieletu kadłuba jachtu. Kadłub jest w końcu fundamentem modelu pływającego po wodzie. Bez jego stabilności i wodoszczelności, ciężko wyobrazić sobie wielogodzinne pływanie.

Dziś przedstawię kadłub jachtu RC z różnej perspektywy. Bo jak się okazuje, kadłub może mieć różne oblicza, które wpływają na jego funkcjonalność oraz możliwości sterowania.

katamaran - jacht o dwóch kadłubach

Ilość kadłubów

Większości z Was, jacht za pewne kojarzy się z jednym kadłubem. Lecz jeden kadłub, to tylko standardowa opcja występująca w Monokadłubowcach. Spotkać możecie również jachty o dwóch kadłubach – Katamarany, trzech kadłubach – Trimarany a także wielokadłubowce, czyli tratwy.

jacht o dwóch kadłubach - katamaran trzy kadłuby - trimaran

Przekrój poprzeczny kadłuba

Jachty mieczowe występują w trzech typach kształtu kadłuba – wpływających na zachowanie się modelu na wodzie: płaskodenne – sprawiające, że stateczność poprzeczna początkowa jest mocno zauważalna, skośnodenny – często występujące w konstrukcjach sklejowych, pozytywnie wpływający na stateczność i w końcu gwarantujący najmniejszą stateczność początkową lecz przy tym największy kąt krytyczny – okrągłodenny.

Przekrój poprzeczny kadłuba płaskodenny skośnodenny okrągłodenny
Kształt dziobu kadłuba

Od kształtu dziobu, jaki posiada nasza żaglówka zależą przede wszystkim prędkość z jaką można płynąć oraz zakres, w jakim może nalewać się woda do środka modelu.

Prosty dziób kadłuba – najbardziej klasyczny, obecnie niezbyt chętnie stosowany, ponieważ nie pozwala na uzyskanie dużej prędkości.

Dziób łyżkowy – w założeniu miał zwiększyć szybkość płynięcia i faktycznie tak się dzieje lecz dostaje się również sporo wody na pokład pochodzących z fal. Żeby ten problem zminimalizować, zmniejszono krzywiznę dziobu i tak powstał dziób z nawisem krążowniczym.

Dziób skośny – zmodyfikowana wersja dziobu łyżkowego, cieszący się największą popularnością, najczęściej również stosowany. Gwarantuje duży zapas pływalności.

Dziób kliprowy – posiada charakterystyczny wklęsły łuk, nie stosowany często z uwagi na małe prędkości jakie może osiągnąć wynikające z wytracenia sporych zasobów energii na odrzucenie dużej masy wodnej w odwrotnym kierunku niż porusza się jacht.

dziub kadłuba jachtu prosty łyżkowy skośny kliprowy